Opakowanie, czyli butelka i etykieta to też część produktu, jakim jest wino. Poza aspektem czysto estetycznym, dostarcza nam też ona wiele użytecznych informacji. Wskazując na miejsce pochodzenia i typ użytych winogron pozwala odgadnąć smak ukryty w butelce i dokonać dobrego wyboru. Przeczytajcie ten poradnik, aby sprawniej poruszać się wśród sklepowych i wirtualnych półek z winami.
Przy nieskończonej wręcz ilości win dostępnych w sprzedaży ciężko wskazać naprawdę stałe i niezmienne informacje znajdujące się na etykietach win, ale można przynajmniej spróbować. Zazwyczaj kilka z nich, w różnych konfiguracjach, będzie opisywać dane wino. Spróbujmy przyjrzeć im się bliżej.
Nazwą wina może być po prostu tytuł nadany danej butelce przez producenta (na przykład Coco Rotie od Red Heads), który ma korzenie historyczne, tradycyjne, lub jest nawiązaniem lub do użytego szczepu, techniki produkcji, ale może też zdradzać inspiracje, jakimi winiarz kierował się kształtując wino w dany sposób. Nazwą wina może być miejsce jego pochodzenia (bardzo częste w przypadku win z Burgundii, które określane są nazwą działki lub parceli, w której rosły winogrona, na przykład Bougros w Chablis Grand Cru, ale za nazwę butelki może służyć też po prostu nazwa producenta. Jak na przykład w Bordeaux, gdzie główne wino Chateau Lanessan to po prostu Chateau Lanessan.
To bardzo ważne, ponieważ nazwa wina pozwala nam bardzo łatwo zorientować się co do renomy producenta, jakości jego win, stylu danej etykiety lub konkretnego miejsca, skąd wino pochodzi. Po szybkiej weryfikacji informacji możemy szybko ustalić, czy warto za daną butelkę zapłacić nieco więcej, aby móc cieszyć się winem od historycznej lub bardzo popularnej posiadłości, jaki jest jej styl, czy producent celuje w czystą ekspresję owocu i siedliska, czy korzysta z dużej ilości nowej, intensywnej beczki etc. W przypadku win z bardzo dokładnie określonym miejscem pochodzenia, umieszczenie takiej informacji na etykiecie pozwala nam też na odkrywanie ulotnych niuansów sąsiadujących ze sobą siedlisk, co dla zaawansowanych poszukiwaczy jest prawdziwie pasjonujące.
Win, na etykiecie których nie umieszczono nazwy kraju, raczej powinniście unikać. Zazwyczaj są to anonimowe, przemysłowe mieszanki sfermentowanego soku z winogron pochodzących z różnych krajów. Są od tej reguły bardzo chlubne wyjątki, ale wrócimy do tego zagadnienia przy innej okazji. Informacja o kraju i regionie jest bardzo ważna, ponieważ jasno wskazuje na styl wina, którego możemy spodziewać się w butelce. Ciepłe kraje to dojrzałe i bardziej okrągłe wina, w butelkach pochodzących z chłodnych miejsc możemy spodziewać się więcej kwasowości i świeżości.
Kolejna informacja to podanie regionu, co w jeszcze większym stopniu pozwala nam upewnić się co do smaku i zapachu, jaki odkryjemy w kieliszku. Wiele regionów (na przykład hiszpańska Rioja - przeczytaj o TOP4 Riojy, które musisz znać) znanych jest z dojrzewania swoich win w dębowych beczkach, co dodaje trunkom słodko-dymnego aromatu. Burgundia to z kolei raj dla fanów nut ziemistych, leśnych, mineralnych. Południe Włoch, głównie Apulia, to źródło wygrzanych, dżemowych win czerwonych. Mineralnej bieli spodziewajcie się w Sancerre nad Loarą, a nad Mozelą delikatnych, czystych rieslingów.
Tyle klasycznej teorii, dlatego że w ramach poszczególnych regionów funkcjonuje przecież wielu producentów, z których każdy ma swój styl i choć musi się on mieścić w regułach narzucanych przez region czy apelację, to jednak pozostawiają one winiarzom dużo swobody dla wyrażania własnych wizji. Należy też wspomnieć, że coraz większa ilość producentów w poszukiwaniu jeszcze większego nieskrępowania i totalnej wolności w produkcji swoich win “opuszcza” struktury regionu lub apelacji i butelkuje swoje wina tylko z oznaczeniem nazwy kraju pochodzenia. Wtedy w poszukiwaniach odpowiedzi na pytanie o styl i smak wina musimy cofnąć się do punktu pierwszego.
Rocznik i odmiana winogron również wskazują na smak i styl wina. Dla wykorzystania podawanych przez nich informacji potrzeba jednak nieco wiedzy i zorientowania. Niektóre kraje i regiony są bardziej podatne na różnice pogodowe pomiędzy poszczególnymi rocznikami. Poszukując takich stylów (to głównie tradycyjne, klasyczne wina europejskie, ale też coraz więcej kalifornijskich) warto wiedzieć, który rocznik był bardziej udany, który gorszy, który cieplejszy i który chłodniejszy. Na logikę, udane roczniki to bogate i złożone wino, ciepły rocznik daje wina pełniejsze, chłodny - szczuplejsze. Sprawnie poruszając się jednak w dziedzinie roczników będziemy umieli jednak ustalić, które wino nadaje się do wypicia dziś, które warto odłożyć, które pochodzi z wyjątkowego rocznika i dlaczego warto poczekać na nie kilka lat oraz, na koniec, ktory rocznik można kupić taniej i wciąż cieszyć się jego urokiem.
Rola szczepu w smaku wina to coraz bardziej kontrowersyjny temat, ale nie ulega wątpliwości, że nie ustępuje innym czynnikom w kształtowaniu stylu tego, co znajdziemy w butelce. Znajomość charakterystyki szczepów pozwoli nam sprawnie odgadywać smak i zapach wina, ale też jego strukturę i budowę. Jeśli nie lubicie wysokiej kwasowości w winie, wystarczy nauczyć się szczepów wyjątkowo kwasowych i po prostu unikać takich butelek. My zawsze mocno bronimy jednak argumentu o niezamykaniu się na żadne style!
Obecność oznaczenia sposobu upraw to już właściwie standard jeśli chodzi o etykiety win. Konsumenci chcą wiedzieć, czy ich wino powstało z winogron uprawianych w zgodzie z naturą. Najczęściej występującymi oznaczeniami są te dla win ekologicznych i biodynamicznych. W zależności od kraju często pojawiają się też dodatkowe określenia dla win organicznych i naturalnych. Łatwo znajdziecie takie informacje na kontretykiecie lub nawet na etykiecie wina. To bardzo złożony temat, który doczekał się już kilku opracowań na naszym blogu i do którego na pewno wrócimy.
Jak widzicie, producenci podają nam mnóstwo informacji na etykiecie. Pozwalają nam one mniej lub bardziej dokładnie określić styl wina, jakiego możemy spodziewać się w butelce. Nie da się jednak ukryć, że dla użytecznego wykorzystania tych informacji potrzebna jest pewna wiedza z zakresu wina. Nie wszyscy ją posiadają i nie wszyscy chcą ją posiadać - nic w tym dziwnego, sami chcemy cieszyć się winem, nie musząc się do tego przygotowywać ani za bardzo się nad nim zastanawiać. Dlatego wychodzimy na przeciw takim potrzebom i w Vinify korzystamy z kodów QR. Zeskanowanie takiego kodu przenosi Was prosto do karty wina w naszym sklepie, gdzie znajdziecie opis danego wina, info o stylu, smaku oraz kilka sugestii kulinarnych.